Sprøstekte tofutrekanter med quinoasalat

Oppskrift Quinoasalat Fritert Tofu Avokado Tomater Quinoa Fire favoritter på én tallerken- det må jo bare bli godt!
Dette er en av de enkleste og beste salatene jeg vet om. Quinoa, avokado, tomat og koriander. Server med sprøstekt tofu, og du har et herlig mettende og skikkelig nom nom måltid.

Tomatsaften blir til dressing i denne salaten, og jo lenger den står, jo mer deilig tomatsaft siver ut. Den fungerer også som en naturlig antioksidant og forhindrer faktisk at avokadoen blir brun, slik den vanligvis ellers gjør når den kommer i kontakt med luft.


Et dryss sesamfrø, urtesalt, finsnittet spinat og noen dråper sesamolje på toppen. Klar, ferdig, NYT!

Oppskrift Quinoasalat Fritert Tofu Avokado Tomater Quinoa

I denne oppskriften trenger du en fast tofu. Det står ofte "firm tofu" på pakka. I dag brukte jeg denne, kjøpt på helsekostbutikk. Les mer om tofu her.

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Sunt

Quinoa er delikat og god, mettende og sunn. Jeg bruker den ofte som alternativ til ris. Dette er faktisk en av de få vegetabilske matvarene med fullverdig protein, dvs den innehar alle de essensielle aminosyrene. Quinoa har dobbelt så mye protein som ris og i tillegg mye gode fettstoffer. Les mer om quinoa her.

Avokado er og blir en ener. Etter jeg ble veganer har jeg hatt konstant avokadodilla og spiser én om dagen. Jeg er av den mening at "avokado er som solskinn, den gjør alt mye bedre". Dessuten er den like supersunn som quinoaen og inneholder dynger av godstoffer som er bra for kroppen, bl.a. sunt fett, vitaminer og antioksidanter.

Tomater. Som jeg har nevnt før, tomaten er en av fem grønnsaker jeg ville tatt med meg på en øde øy. Italienerne kaller den pomodoro, som betyr "eple av gull". Det skjønner jeg godt. Kan ikke la være å elske slike vakre røde smaksbomber. Bare sørg for å finne ordentlig modne tomater, det er de som er best.

Oppskrift Quinoasalat Fritert Tofu Avokado Tomater Quinoa


Tips:
- Når det gjelder tofu, jeg brukte 300 g tofu og det var passe lunchstørrelse for to voksne. Er dere ordentlig sultne og tenker middag, ville jeg gått for 500 g.
- Om du ikke gidder å styre med å lage paneringen, bare stek tofuen som den er og tilsett litt soyasaus i panna det siste minuttet.
- Jeg har for anledningen brukt sort quinoa som er litt fastere i "fisken" enn den vanlige lyse. Den gir også en fin fargekontrast til det gule, røde og grønne. Men alle typer quinoa passer i denne oppskriften.


(2 pers)
quinoasalat:
1 dl quinoa + 2 dl vann + litt salt
2 modne plommetomater, i biter
1 avokado, i biter
en neve finhakket frisk koriander

tofu:
300-500 g fast (firm) tofu 
en passende dose Janes magiske paneringsmiks

garnityr:
finstrimlet frisk spinat
sesamfrø
litt urtesalt
noen dråper sesamolje eller en god olivenolje

1. Ha quinoa, vann og salt i en kjele og kok under lokk på lav varme i 20 min, eller til quinoaen er myk. Sil av eventuelt ekstra vann om ikke alt har kokt inn.
2. Mens quinoaen koker, forbered tofuen slik: Prøv å presse ut så mye du kan av vannet fra tofuen. Del den i ca 2 cm tykke trekanter og vend bitene i paneringsmiksen. Stek i olje til tofuen er gyllen og sprø på begge sider. La den renne av seg ekstra olje på kjøkkenpapir.
3. Bland den kokte quinoaen med tomater, avokado og koriander.



* Anrett med quinoasalaten i midten og tofutrekanter rundt. Pynt med strimlet spinat og sesamfrø. Noen dråper sesamolje/olivenolje og litt urtesalt på toppen er også anbefalt!

* Eventuelle salatrester er fabelaktige til lunch dagen etter.


Oppskrift Quinoasalat Fritert Tofu Avokado Tomater Quinoa

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

15 kommentarer :

  1. Å så deilig!! Kan tenke meg det er godt med en slikt smakrikt fast føde etter juicefasten :D (Du er flink!!)
    Gode tomater er det BESTE som finnes! Elsker når de lukter skikkelig tomat og smaker som sol!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmm, ja modne tomater er fantastisk! Har ikke kommet så langt ennå at jeg har begynt å spise slikt som dette, lagde oppskriften rett før fasten ;) Men skal love jeg har gått og fantasert om den i mange dager nå!

      Slett
  2. Ser kjempedigg ut! Har tofu, quinoa og tomater. Kjøpe avokado så blir det middag i morgen :D

    SvarSlett
  3. Jeg spiste quinoa i dag selv. Jeg fikk så lyst på det etter at jeg leste dette innlegget for noen dager siden ;)
    Denne tofuvarianten må jeg også prøve meg på i nærmeste fremtid. Dette så kjempe godt ut :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, quinoa er så godt! Du burde absolutt teste denne, salaten i seg selv er så enkel og god, men sammen med tofuen blir det enda bedre! :D

      Slett
  4. Lagde denne salaten i går og serevrte med kylling (ikke helt vegetar men). Smakte helt nydelig. Første gang vi bruker quinoa, men ikke siste gang! Skal teste de fylte soppene dine neste gang. Takk for en flott blogg:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Alltid moro å kunne introdusere en ny (og knallgod) matvare for noen :) (Gled deg til soppene!!)

      Slett
  5. Jeg laget denne nå, uten løk/hvitløk, med kikertmel som gikk ut i september 2015, og i tørr panne, med en tofu jeg egentlig ikke like, Tahoo, eller hva den heter (den store blokken), og det ble supergodt! Googlet meg frem fordi tofuen går ut om to dager, så måtte få brukt den. Du leverer igjen! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. SUpert at det ble knall, mot alle odds! :D Jeg bruker den Tahoe-tofuen hele tiden jeg :) Synes den er super :D

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...