Matvare i fokus: QUINOA

Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold
Quinoa, hørt om det?
Quinoa er en mye brukt ingrediens i mitt kjøkken, men det er ikke lenger enn tre år siden jeg oppdaget denne matvaren. Jeg aner ikke hvor lenge quinoa har vært i Norge, men den var ihvertfall ikke der da jeg vokste opp. Jammen bra man lærer så lenge man lever! 

Quinoa er med i flere oppskrifter her på bloggen, og det hender ofte jeg får spørsmål fra dere lesere om hva det egentlig er. Her kommer en liten oppklaring.

Litt fonetikk før vi starter.
Quinoa uttales / ˈkinwɑ / på originalspråket
På norsk sier vi / ki'noa / med trykk på 'no. Ikke kuinoa altså, men kiNOA!

Hva er egentlig quinoa?
Quinoa er en plante som stammer fra Andesfjellene i Sør-Amerika. Der har den vært dyrket i over 5000 år, har vært og er fortsatt en viktig næringskilde for befolkningen i Bolivia og Peru. Quinoaplanten blir opp til 1-2 meter og dyrkes høyt oppe i fjellene. Den kan vokse i skral jord og tåler både tørke og frost.

Det er frøene på quinoaplanten vi spiser. De er runde, litt flate og små og kommer i ulike farger som kremhvit, rød og sort. I handelen finnes både quinoafrø i sin naturlige form, quinoaflak (valset quinoa som likner små havregryn) og quinoamel.

Flerfarget quinoaåker:

Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Næringsinnhold:
Inkaindianerne kalte quinoa for "moderkornet". Vi kaller den supermat. Det er ikke så rart. Quinoaen er nemlig ekstraordinært sunn og rik på gode næringsstoffer. Den er veldig mettende og gir langvarig energi.

Proteininnholdet i quinoa kan måle seg med kjøtt og er på hele 14-16 %. Det er dobbelt så mye som i ris. Quinoa står i særklasse fordi den er en av få plantevekster som inneholder en komplett miks av de essensielle aminosyrene, på linje med melk, kjøtt, egg og fisk. Essensielle aminosyrer er noe kroppen ikke kan produsere selv og er avhengig av å få gjennom kosten.

Inneholdet av gode fettsyrer er på 5-7%. Blant annet finner vi et høyt innhold av omega-3.

Quinoa er ellers en god kilde til jern, fosfor, magnesium, folat, zink, vitamin A, E og B pluss en del fiber som er bra for fordøyelsen.

Quinoa er helt kolestrol- og glutenfri.
(kilder: aurion, wikipedia)

Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Omtrentlig næringsinnhold per 100 g quinoa:
Kalorier: 360
Protein: 13-16 g
Karbohydrat: 60 g (hvorav 2% sukkerarter)
Fett: 5-7 g
Fiber: 10 g
Jern: 4,7 mg
Omega 3: 307 mg

Smak og konsistens:
Quinoa har en mild smak, kanskje litt nøtteaktig. Når jeg tenker meg om har den en helt egen smak som er vanskelig å beskrive, men den er mildt tilstede. Du kjenner at det er quinoa liksom.
Hvit quinoa er noe mildere enn rød og sort, som er enda mer nøtteaktig/jordaktig i smaken.

Konsistensen på kokt quinoa er delikat og kan likne luftig ris. Etter min erfaring er den hvite quinoaen litt mykere enn den røde og sorte, som er fastere og har mer tyggemotstand.

Bruksområder/tilbereding:
- smaker like godt kald som varm.
- perfekt som alternativ til ris eller couscous.
- server den som tilbehør til middagen.
- bland den inn i salaten.
- prøv den i grøt, burgere, supper eller gryter.
- quinoarester er ypperlig å ha med i lunchboksen.
- quinoamel og -flak egner seg godt til glutenfri baking.

Hvordan koke quinoa.
Kok med dobbelt mengde vann pluss litt salt, på lav varme under lokk i ca 20 minutter. Den er ferdig når de små "halene" (frøspirene) har kommet fram. Den blir luftig og fin. I kokevannet kan du gjerne tilsette ønsket krydder eller buljong.

Bildet under viser kokt rød quinoa. Her sees tydelig de hvite spirene som "små haler".


Enkelte merker av quinoa bør skylles i vann før koking, da de naturlig inneholder et stoff kalt sapoin som gir en lett bitter smak. Ofte er quinoaen prosessert før salg og sapoinene fjernet, slik at skylling ikke er nødvendig. Sjekk derfor når du kjøper quinoa om den trenger skylling eller ei. Jeg er ikke så nøye på det.

Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Hvor kjøpe quinoa?
Quinoa er i ferd med å bli mer og mer kjent her i Norge, og dermed også mer vanlig i butikkhyllene. Se etter den i velassorterte matvarebutikker som ICA, Meny eller Coop. Ellers finner du den på helsekostbutikker og i en del etniske butikker.

Linker til nettbutikker som selger quinoa:
DoceVica
Etikken
Iherb
Kinsarvik
Matshop
Reintlogisk
(Tips om flere nettbutikker tas imot med takk!)


Mine quinoafavoritter:
I det daglige bruker jeg oftest quinoa helt enkelt som alternativ til ris, men jeg er også veldig glad i å bruke den i baking.

Glutenfritt quinoabrød med solsikkefrø:
Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Gratinerte tomater med linser og quinoa:
Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Erterundstykker med quinoamel:
Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Bønnespireburgere med quinoa:
Oppskrifter Med Hva Er Quinoa Kjøpe Hvordan Koke Næringsinnhold

Quinoaboller thai style:
Oppskrift Quinoaboller Quinoa Thai Vegansk Vegetar Burger Curry Paste

Quinoasalat med sprøstekte tofutrekanter:
Oppskrift Quinoasalat Fritert Tofu Avokado Tomater Quinoa

Monsterburger:
Oppskrift Hjemmelaget Sunn Kjøttfri Enkel Burger Veganburger Vegetarburger Monsterburger Quinoa

Kikertboller med quinoa:
Oppskrift Kikertboller Quinoa Vegansk Kjøttfri Kjøttboller Uten Kjøtt Vegetarburger Veganburger Kikerter Bønner Tapas

* Se alle OPPSKRIFTER MED QUINOA her.


(bilder av quinoaplanter lånt fra wikipedia)

* * * Matvarer i fokus på VeganMisjonen * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

36 kommentarer :

  1. Quinoa er supergodt, og sammen med hirse er de mine favoritt"korn". Synes de smaker såå godt, også er de sunne og av en eller annen grunn morsomme å spise ;)
    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Morsomme å spise, helt enig :D
      God søndag tilbake :)

      Slett
  2. Det er så dumt, men jeg klarer rett og slett ikke smaken av quinoa. Jeg har så lyst til å like det, og jeg har prøvd haugevis av oppskrifter, men det funker bare ikke. :( Har tenkt til å prøve det i veggisburgere neste gang da, og kamuflere smaken med masse krydder. Håper det virker! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd da :( Den har jo en litt særegen smak, så skjønner godt at noen bare ikke liker den. Jeg likte den heldigvis fra første stund.
      Lykke til!

      Slett
  3. Jeg er veldig glad i quinoa i salat og til middagen, men har prøvd å lage grøt av quinoaflak og det liker jeg bare ikke. Heller ikke når jeg blander det ut med havregryn..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har til gode å lage egen grøt med quinoa, men gjett om jeg skal prøve!
      Har foreløpig kun smakt en kjøpegrøt med quinoa som er kjempegod. "Den flade maves grød" fra Aurion, kjøpt på helsekost. Kanskje du ville likt den? :)

      Slett
  4. http://www.docevika.no/

    Der får du tak i quinoa, og mye annet flott :D

    SvarSlett
  5. Jeg må lete litt her i Torrevieja, innser jeg. Er så matlei, og vil ha noe nytt og enkelt.

    Du er nominert her forresten ;)
    http://www.egedenne.com/2012/10/berta-carrot-award-2012-nominerte_28.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Er jeg nominert til gulrotaward?! :D:D Så stas!

      Lykke til med å finne quinoa i Spania, de må da vel ha det der et sted! :)

      Slett
  6. Synes fortsatt det er veldig trist at quinoa er så etisk tvilsomt, jeg vet liksom ikke om jeg har samvittighet til å kjøpe det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jo vært flott om vi begynte å dyrke quinoa selv, men det blir vel litt for kaldt for den stakkars planta. Drivhusquinoa kanskje! :)

      Slett
  7. Elsker quinoa. Bruker det veldig mye. Har du noe ferdig kokt quinoa stående i kjøleskapet, bland det med oppkuttet frukt og litt nøtter og du har en herlig smakfull og sunn frokost:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes kjempegodt ut! Har stadig quinoarester i kjølen, så det må jeg teste. Også med litt kanel på toppen, nom!

      Slett
  8. Nam! Nei, eg meiner, NOM! Du får kjøpt quinoa (og mykje anna godt) på Etikken, enten nettbutikk (http://www.etikken.no/) eller fysisk i Trondheim. Også på Helios da.
    Her er forresten ei skikkeleg god quinoa-oppskrift: http://www.nytimes.com/2008/11/06/health/nutrition/06recipehealth.html!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nom ja ;) Takk for tips! Legger til Etikken i lista.
      Den oppskriften der så MEGET fristende ut!

      Slett
  9. Heisann:o) Quinoa eller Amaranto som det heter her i Mexico er SÅ godt og sundt. Her får du det i flere forskellige varianter, naturlig, med vanilje eller karamell smak, karamellisert med peanøtter, og sikkert flere varianter som jeg ikke har smakt enda. Den naturlige varianten blander jeg med yoghurt og frukter. Veldig godt!
    De sier at Amaranto er fremtidens mat for å redde fattige. Sunt, godt og billig.
    Så nå må jeg nok prøve Quinoa oppskriftene dine også Jane:o)))

    Janicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Quinoa med karamellsmak! :D Det høres spennende ut.
      (litt sent svar her, glemte visst helt bort)

      Slett
  10. Hei, går det ann å plante frøene i Norge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen anelse.

      Noen andre andre lesere som vet?

      Slett
    2. Det er ikke eksperimentert noe særlig med quinoa i Norge, som jeg vet om. Det har vært kommersiell prøveproduksjon i Danmark, uten særlig godt resultat. Leser at det brukes som beitevekst i enkelte hønsegårder i Danmark, så det er helt sikkert mulig å få det til lengst sør i Norge, bare ikke for kommersiell produksjon. Og hvem vet hva eksperimentering kan føre til i framtiden? Poteten kommer jo fra Sør-Amerika, og den er jo nå vel etablert hos oss. :)

      Jeg har akkurat lest gjennom alle quinoaoppskrifter i bloggen, og planlegger innkjøp av quinoaflak for baking av spennende frokostbrød. :)

      Slett
    3. Takk for innspill om quinoa, Lill.
      Jeg tenker også slik, at det må da være mulig å dyrke quinoa i veksthus med tilpassede forhold.
      Jeg har troa på framtida ihvertfall, og at quinoa har blitt en meget etterspurt matvare gjør forhåpentligvis at det skjer noe på dyrkingsfronten!

      Lykke til og kos deg med quinoaoppskriftene!

      Slett
  11. Finnes mange gode oppskrifter på bruk av quinoa. Anbefales!

    SvarSlett
  12. www.reintlogisk.no samt i butikkene på Stornaustet og i Kristiansund, selger også quinoa :-)

    SvarSlett
  13. Hvor lang er holdbarheten på kokt Quinoa oppbevart i kjøleskap? :)

    SvarSlett
  14. Hei og takk for super blogg! Jeg ser at det informeres "alle steder" at det er minimum 13 g proteiner pr. 100 g quinoa, men nå sjekket jeg proteininnhold på matvaretabellen og der står det at KOKT quinoa har bare 4,4 g protein! Hva er riktig? Vil det virkelig si at ferdig spiselig quinoa ikke inneholder mer?

    SvarSlett
  15. Hei. Som noen oppskrifter sier, tørket quinoa. Lurer på om den quinoa som kan kjøpes på butikken ferdig tørket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente, men all quinoa jeg har sett til salgs i butikken er tørr.

      Slett
  16. Noen som vet om det går an å spise quinoa tørr da ? tenker på mengden av proteininnholdet som blir borte ved eks koking. Ellers syns jeg det smaker nydelig. Jeg bruker det på alle tenkelige måter bortsett fra at jeg ikke har bakt brød,noe jeg absolutt skal prøve :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å spise tørr hel quinoa er ikke noe jeg ville synes var særlig godt ihvertfall, men det er sikkert ikke skadelig ;)

      Når det gjelder forringelse av næringsinnhold ved koking, så vet jeg det gjelder ved koking av grønnsaker (om man bruker mye vann og koker lenge, lekker en del av de vannløselige vitaminene ut i kokevannet, og når man da heller av vannet, går mye tapt). Om det samme gjelder for proteiner vet jeg sannelig ikke. Men uansett, når man koker quinoa, koker jo alt vannet inn i quinoaen, dvs man unngår å kaste vann det ev. har lekket næring ut i.

      Kanskje er det noen kjemikere blant bloggleserne som vet mer om dette, og som kan gi en bedre forklaring?

      Tips til quinoa i brød: Jeg liker å bruke quinoaflak i bakst, har du prøvd det? Se for eksempel denne oppskriften på Quinoabrød med solsikkefrø. :)

      Slett
  17. Som du sier, vannet koker inn i quinoaen og da blir 100 gram tørr quinoa mye tyngre. Og da utgjør 100 gram kokt quinoa kanskje 30% quinoa og 70% vann.

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...