Matvare i fokus: TOFU

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt
Tofu or not tofu? That's the question.
Det skulle ta lang tid før jeg kjøpte min første pakke med tofu. Jeg hadde vært veggis i hele 15 år og ennå ikke smakt denne hvite "bønneosten"...
Min første tofu, tilsvarende den på bildet over, ble innkjøpt på grønnsaksjappa på hjørnet og lå i kjøleskapet til den nesten gikk ut på dato. Ikke ante jeg hva jeg skulle gjøre med den, hva jeg skulle lage av den eller hvordan den smakte. Jeg var mildt sagt en svært skeptisk tofu-jomfru. Det hele endte med at jeg stekte den i terninger og krydret med... hva kan det ha vært...grillkrydder? Ikke akkurat supert resultat, men nok til at jeg gav den en sjans.


Jeg kan vel si det sånn at jeg lærte meg å like tofu fordi jeg ville lære meg å like tofu.
Noe jeg ennå ikke kan si jeg har opnådd med kaffe, men det er en annen sak. Man er ikke voksen før man drikker kaffe, og man er ikke ordentlig veggis før man spiser tofu har jeg hørt. Oppskriften som førte til det store gjennombruddet på tofufronten for min del var tofubacon! Frelst på sekundet!
Siden har jeg utvidet tofu-repertoaret med flere varianter og oppskrifter, men jeg vil ikke kalle meg noen erfaren tofuist ennå. Godt man har mer lærdom å se fram til her i livet.

Tofubacon, også kalt facon:

Oppskrift Tofu Bacon Vegetarbacon Veganbacon Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu 

Og her er mitt tofu-"flesk", snaddertofu:

Oppskrift Snaddertofu Panering Kikertmel Hvordan Steke Tofu


Hva er egentlig tofu?
Tofu er et soyaprodukt som har vært en viktig matvare i asia i over to tusen år. Den fremstilles av moste soyabønner som siles til en soyamelk, melka koagulerer på et vis og stivnes deretter i blokker. Av utseende ser den ferdige tofuen ut som en svamp eller en hvit ost.

Her er en liten video som viser hvordan man kan lage tofu hjemme. Jeg har aldri prøvd det selv, men artig å se hvordan det gjøres.



Næringsinnhold:
Tofu er sunt. Punktum. Den er en fullverdig proteinkilde på lik linje med kjøtt, egg og melk (innehar alle de essensielle aminosyrene). Samtidig er den svært lav på karbohydrat, fett og kalorier. Den er rik på jern, fiber og B-vitamin og er helt kolestrolfri. Den er lett fordøyelig og lett opptakelig for kroppen. Tofuen du ser på bildet øverst, Tahoe tofu, har følgende næringsprofil per 100 g: 76 kcal, 10 g protein, 5 g karbohydrat, 2 g fett.

Smak og konsistens:
Tofu fås i to ulike varianter: fast (firm) tofu og myk (silken) tofu. Fast tofu kan smuldres eller kuttes i skiver/terninger og egner seg godt til steking. Prøv den feks i møllpanne med indisk vri eller i snaddertofu. Etter tilbereding kan fast tofu sies å ha en "kjøttliknende" konsistens. (Alle tofu-bildene i denne artikkelen er av fast tofu). Myk tofu har en bløt, kremet konsistens og brukes feks til dip, mousse og i baking.

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt 

Tofu i sin originale form, tofu naturell, smaker svært lite i seg selv og må tilberedes for å være særlig interessant. Den lukter som soyamelk, veldig mildt. Den har heldigvis evne til å trekke til seg smak fra de krydder og marinader du velger å tilsette.

Her er et eksempel på fast tofu naturell som fås kjøpt i mange helsekostbutikker rundt om i landet.

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt

Det finnes også ferdigmarinerte / smaksatte tofu-varianter å få kjøpt. For eksempel denne, som forresten er fantastisk (!) i sushi:

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt 
(foto: taifun)

Her er en type tofu med bønnespirer, persille og sesamfrø. Kjempegod å steke i skiver eller terninger.

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt

Røkt tofu er knallgodt. Her er to ulike varianter, begge kjøpt på helsekostbutikk.

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Soyaprotein Sunt

Disse er fabelaktige som pålegg! Skjær i skiver med kniv eller bruk ostehøvel.
Eller prøv dem i lun middagsform med alt.

(Til venstre: Viana røkt tofu. Til høyre: Taifun røkt tofu med mandler og sesamfrø).

Oppskrift Hva Er Tofu Tilbereding Av Tofu Vegansk Pålegg Sunt

Oppbevaring:
Vaakumpakket tofu har ofte flere måneders holdbarhet. Oppbevares i kjøleskap. Kan også fryses, så dersom du bor slik til at du må reise langt for å få tak i tofu, kan du kjøpe mye på en gang og putte i frysen. Kjekt!


Hvor kjøpe tofu?
Tofu får du kjøpt på helsekostbutikker eller utenlandske butikker (billigst). Også større dagligvarebutikker (enkelte Meny og Rema1000) har begynt å ta inn tofu i sortimentet, og jeg tipper at den kommer til å bli mer og mer vanlig i handelen framover. Tilbud og etterspørsel, folkens, så spør etter tofu i din butikk! Kanskje de tar det inn.
Tips fra en leser: Osloboere kan få kjøpt fersk tofu i en asiabutikk i Torggata!

Linker til nettbutikker som selger tofu:
Kinsarvik
etikken
iHerb
(Tips om andre butikker mottas med takk!)


Min tofu-favoritt:
Helt klart tofubacon, og snaddertofu.
Se alle VeganMisjonens OPPSKRIFTER MED TOFU her.  


* * * Matvarer i fokus på VeganMisjonen * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

40 kommentarer :

  1. Eg elskar Tofu Rosso-en! Har du smakt den med basilikum, produsert av same selskap? Den er fantastisk!

    SvarSlett
  2. Har også sett Tofu på Rema1000 her i Stavanger (på Byterminalen).
    Gleder meg til flere artikler i den nye serien! :)

    SvarSlett
  3. Flott serie;) Den tofuen på det øverste bildet, er den firm eller silken?

    SvarSlett
  4. Carmen: Så bra at Stavanger-Rema har tofu! Her i Oslo henger de visst litt etter ;)

    SvarSlett
  5. Anonym: Takk :) Den er firm. Skriver det inn i artikkelen NU!

    SvarSlett
  6. For en bra serie dette blir :-) Kjempenyttig!

    SvarSlett
  7. Takk! Ja, håper den kan være til nytte. Får jo mange spørsmål om ulike matvarer, kjekt å ha en infoside å vise til :)

    SvarSlett
  8. I en av de asiatiske butikkene som ligger i torggt lager de tofu, så der får man den fersk og fin. Husker dessverre ikke navnet, men det er den butikken hvor de også selger take away.

    SvarSlett
  9. Hvordan kan man vite om den er fri for GMO når man kjøper tofu, står det på pakkene eller er det noe man kan se etter slik sett?

    Ha en fin kveld :-) Marianne

    SvarSlett
  10. Takk for tips om fersk tofu, Dorte :) Tror kanskje jeg vet hvilken butikk du mener, så dette skal testes!

    SvarSlett
  11. Marianne: Det står på tofupakka om den ikke er GMO ihvertfall. De som er det merker vel som regel ikke tror jeg.

    SvarSlett
  12. Hei Jane!
    Super blogg du har her. Jeg har bare såvidt sett den i forbifarten før, men nå har jeg begynt å følge deg på twitter, og håper det skal minne meg på å se innom ofte.
    Du er jammen usedvanlig inspirerende!
    Hilsen fra
    Yngve Ekern

    SvarSlett
  13. Tusen takk for det :) Veldig hyggelig å høre! Følger herved deg på twitter også ;)

    SvarSlett
  14. Silketofu i smoothie er kjempegodt! Blir på en måte hjemmelaget tynn eller tykk soya-yoghurt. De har silketofu i Blue dragon serien, så burde gå an å få butikker til å ta inn dette en gang for å sjekke markedet, den har jo så lang holdbarhet, så selv om det bare er en person som kjøper vil de klare å selge ut alt.

    SvarSlett
  15. Ah, takk for tips! Tofu i smoothie hadde jeg ikke tenkt på. Det må jo bli en super-mega-protein-smoothie! :D
    Ja, ikke sant, vi får mase på butikkene!

    SvarSlett
  16. Øv jeg synes tofu er rigtig godt til mange ting. Og specielt silketofu i dressinger.
    Jeg har mulighed for at købe den bedste hjemmelavede tofu i en asiatisk købmand tæt på mit arbejde.
    Desværre..... gik jeg lidt for hårdt til tofuen da jeg først lærte den at kende, og faktisk kan jeg nu ikke tåle soya-mælke produkter:-(Er der ikke en eller anden som kan opfinde noget tilsvarende tofu og soya yoghurt på basis af en anden råvare?

    SvarSlett
  17. iHerb selger silken tofu. :)

    SvarSlett
  18. Har du prøvd tofu-quiche, Jane? Tofu funker knallbra til "egge"-fyll! Bland en stor blokk fast tofu med et par skjeer næringsgjær, litt soyasaus, gurkemeie hvis du vil ha eggegul farge, grønn tabasco for syrlighet og kick, pepper og urter i en blender eller med stavmikser. Tilsett surra grønnsaker (sopp, spinat, hvitløk, purre og paprika er mine favoritter) og legg fyllet i en ferdig paideig og stek (ca 20 min på 200 grader?). Eller sløyf bunnen og lag miniquicher i non-stick muffinsbrett! Nom nom!

    SvarSlett
  19. Spørsmål. Muligens et dumt et men. Jeg kjøpte tofu, men pga 3 hektiske praksisuker rakk jeg ikke å bruke den, og den gikk ut på dato 18 mars. Hvordan er holdbarheten på tofu egentlig? Bør jeg bare kaste den, eller er det håp for å lage møllepanne med indisk vri i morgen? (23 mars).
    Jeg er hysterisk når det gjelder utløpsdatoer...

    SvarSlett
  20. Lena: Det er variabelt hvor strikt utløpsdatoen er, men lukt på den. Lukter den surt, ville jeg ikke brukt den. Lykke til!
    Forresten et tips: Tofuen kan fint fryses ned, om du kjøper mange du ikke rekker å bruke opp.

    SvarSlett
  21. Det Daglige Brød i Skovkanten: Så kjekt at du får kjøpt hjemmelaget tofu! Høres supert ut.
    Helt enig med deg i at det burde komme produkter som ikke bare er basert på soya. Vi får bare vente i spenning!

    SvarSlett
  22. Aha! Takk for svar OG tips! Må få sambo til å lukte på den da, jeg har knapt luktesans i disse pollendager;)

    SvarSlett
  23. I Kinesisk mat er det veldig mykje godt med tofu, ein klassikar frå Sichuan-tradisjonen i kinesisk kjøkken er mala tofu (dofu), mapo tofu liknar men har kjøt. Ma betyr nummande og la betyr chilisterkt og referer til dei to mest karakteristiske kryddera i Sichuan-kjøkkenet: sichuanpepper og chili. Fant ei oppskrift på engelsk som eg trur kan vere bra, test i veg :)http://www.foodbuzz.com/recipes/3008834-mala-tofu-vegetarian-mapo-tofu

    SvarSlett
  24. Hei!
    Supert innlegg og veldig lærerikt!
    Jeg kom akkuratt hjem til Oslo etter å ha bodd i Paris og London i noen år og sliter virkelig med å finne Tofu, noe man fant på hvert hjørne i East London...
    Er fremdeles litt forvirret på hvor man kan få kjøpt det og jeg tenkte å arrangere come-dine-with-me party på fredag og MÅ ha ting på plass innen da!
    Jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne sendt meg en liste med adresser og navn på butikker i Oslo (kristofferskj@me.com. Helst Frogner/Majorstuen, men ser for meg at det er mest på Grønland og Løkka...

    Igjen takk for super blogpost som er bookmarked go du er herved fulgt av meg på twittaaaaaaa!

    Ha en smashing dag videre!

    SvarSlett
  25. Kristoffer: Tofu på hvert hjørne, det høres ut som en drøm! :D
    Jeg bor selv på Løkka og er ikke så godt kjent i de "strøkene" du nevner, hehe. Men du finner tofu på så å si alle utenlandske butikker på Grønland, Grünerløkka og Tøyen.
    Kanskje andre lesere har tips om tofutilgjengeligheten på Frogner?
    Takk for at du følger misjonen! ;) og lykke til med party!

    SvarSlett
  26. Jeg har hørt at soya(og dermed tofu) innholder ganske mye østrogen, hva tenker dere om det ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt for damer i overgangsalderen...

      Slett
    2. Anbefaler å lese litt på denne: http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth

      Slett
  27. Prismessig er det svært fristende å bestill tofu fra iHerb.
    Går det greit i forhold til toll, moms og frakt mm?
    Ut fra holdbarhetsdatoen ser det ut til å holde - oh med tanke på moms er det selvsagt viktig å holde seg under kr 200,-.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri bestilt tofu fra iherb siden det er så lett å få tak i her i Norge, men vet det er mange som gjør det. Sparer sikkert noen kroner på det.

      Reglene for iherb er at man må holde seg innenfor 200 kr per pakke, ellers får man ekstra toll og det blir veldig mye dyrere. Og så må den ikke overstige 1800-ettellerannet gram, for å få den billigste frakten.

      Slett
    2. Takk for hurtig svar!
      I og med jeg ikke kan gå har jeg liten mulighet for å komme meg rundt i foretninger i Oslo. Det er desverre ikke alle plasser som er tilrettelagt godt nok for rullestol...

      Slett
    3. Ah, nei da skjønner jeg godt at det er kjekt å handle på nett :)

      Kan tipse en norsk nettbutikk som har et par bra tofuvarianter,
      etikken.no

      http://etikken.mamutweb.com/Shop/Product/Viana-tofu-naturell-300g/101806

      http://etikken.mamutweb.com/Shop/Product/Viana-r%C3%B8kt-tofu-250/101805

      Den siste der er RÅ på brødskiva!!



      Slett
  28. Når man fryser tofu forandrer det på konsistensen, blir melete. Tofu er en ferskvare og bør ikke fryses. Etter frysing smaker den best som tofurøre (scrambled tofu).

    SvarSlett
    Svar
    1. Den blir litt annerledes i konsistensen ja, det er sant, litt mer smuldrete liksom.
      Selv liker jeg den best fersk, men synes det er kjekt å kunne fryse ned om den nærmer seg å gå ut på dato, mye bedre enn å kaste den! Og noen ganger kommer jeg over superbillig tofu som går ut på dato straks, da kjøper jeg gjerne 10 stk og rett i fryseren med dem :)

      Kjenner faktisk også flere som foretrekker å fryse tofuen, fordi de synes den blir bedre på konsistens. Hver sin smak :)

      Slett
  29. Hjelp. Jeg er helfersk deltidsvegetarianer (overgangsfase) og kjøpte noen pakker tofu på tilbud for litt over en uke siden med best før-dato 10.1. Jeg har enda ikke brukt dem, så de gikk altså ut for akkurat en uke siden. Jeg har lite lyst til å kaste dem, men må jeg så må jeg. Hva skal jeg se etter for å vurdere om de fremdeles er ok?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisa :) For å sjekke om tofuen er dårlig, åpne pakka og ta en lukt. Om det lukter surt, kan den ikke brukes. Det kan godt hende den er fullt brukbar, selv om den har gått litt på overtid.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...