Chana Masala på norsk


Oppskrift Chana Masala Indisk Vegetarmat Veganmat Kikerter
Kikerten er dronning uansett hvor den opptrer.
Her har den hovedrollen i den klassiske indiske retten chana masala sammen med løk, tomater og masse varme krydder. Det dufter mmmmmmmm :)



(3 sultne)
1 gul løk
2 fedd hvitløk
0,5 dl rapsolje
2 ss garam masala
1 ts gurkemeie
1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til)
2 bokser hakka tomater
1 boks kikerter, skylt og avrent (eller 1,5 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre)
litt salt (smak til)

1. Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele.
2. Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent.
3. Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med ev. mer krydder og salt.


* Om du liker det mer hot, er det bare å kjøre på med mer krydder.

* Strø over hakka persille eller koriander og server med ris, chapati og hjemmelaga hummus.

* Prøv også mine andre versjoner av chana masala:
- Chana mandel masala med en mer kremet saus.
- Min beste chana masala, med kokosmelk og enda mer krydder.

Oppskrift Chana Masala Indisk Vegetarmat Veganmat Kikerter

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

22 kommentarer :

  1. Hvor kjøper du garam masala?

    SvarSlett
  2. Garam masala kjøper jeg i innvandrerbutikker. Tyrkiske, asiatiske, indiske, alle pleier de å ha garam masala. Anbefaler et kryddermerke som heter Rajah, små runde bokser med plastlokk.
    Har ikke sett det på Rimi og Rema, men det er kanskje å finne i velassorterte ICA-/Menybutikker?

    SvarSlett
  3. Spiste akkurat denne til middag, den var supergod! Men trengte litt mer krydder enn det som sto da :)

    SvarSlett
  4. Hehe, kryddermengden i oppskriften er ganske snill ja, men bare å pøse på så mye en orker ;)

    SvarSlett
  5. Vi hadde denne til middag i dag. Den smaker autentisk - og kjempegodt! Veldig moro å få så mye skryt for noe som var så enkelt å lage :)

    Takk for en fantastisk oppskriftssamling. Jeg gleder meg allerede til neste rett jeg begir meg ut på :)

    SvarSlett
  6. Går det greit med rajah tandoori masala? Har aldri sett garam masala.

    SvarSlett
  7. Det blir sikkert også godt, litt annerledes smak bare:)

    SvarSlett
  8. Chana Masala er alltid min favoritt når jeg er ute å spiser indisk. I går lagde jeg den hjemme til venniner og det var kjempegodt og så enkelt å lage!! Dette kommer jeg til å lage ofte :)

    SvarSlett
  9. Samme her, bestiller nesten alltid chana masala ;)
    Kan røpe at det kommer en ny variant av chana masala på bloggen i løpet av snart.

    SvarSlett
  10. oioioi!!! gleder meg:)

    SvarSlett
  11. Hei! Takk for nydelig oppskrift. Har tweeka den litt og postet den på den nye bloggen min. ( http://veggispaprove.blogg.no/1343846748_dag_n_nesten_oversttt.html ) Har selvfølgelig linket og gitt deg æren. :) Takk igjen for fantastiske oppskrifter og skriverier.

    SvarSlett
  12. Det er vel kanskje rundt 1 måned siden jeg laga Chana Masala etter oppskriften din her og det smakte godt. Tok oppi litt ekstra krydder for mer punch, men skulle gjerne hatt i mer. Neste gang jeg får lyst på retten her, så tror jeg at det blir å gå for "Min beste Chana Masala" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Chana masala <3
      Denne oppskriften her er ganske "snill" når det gjelder krydder ja, typisk litt sånn mild og norsk vettu ;)
      Ja, prøv "min beste chana masala" neste gang, veldig å anbefale!

      Slett
  13. Denne, altså! Denne! Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har laget denne retten nå, og det er bare et par måneder siden jeg prøvde den for første gang. Dette er den perfekte studentmiddagen! På alle mulige måter. Sunn, billiiig og god! Jeg må riktig nok spe på med litt kokosmelk og gå bananas med mer krydder fordi jeg egentlig ikke liker tomat i annen form enn ketchup (aner ikke hvorfor jeg prøvde denne oppskriften den første gangen jeg gjorde det, hm!) men oioioi så godt det blir. Det er nesten litt magisk.

    Halve oppskriften er nok til to måltider for min del, og da er det ikke snakk om mange kronene spandert på et sjukt digg måltid. En boks hakketomat + en boks kikerter = chana masala OG en liten dæsj hummus.

    Tusentusentakk for denne genialiteten! *manisk applaus* (igjen.)

    SvarSlett
    Svar
    1. SÅ supert! Kan tenke meg den blir knallgod med kokosmelk oppi også ja.

      Når du liker denne så godt bør du burde forresten prøve flyttesuppe. Der har du både tomat og kokosmelk i oppskriften, pluss masse krydder :)

      Slett
  14. Ååh denne var god:) kommer til å bli laget ofte her hos meg:)

    SvarSlett
  15. Jeg "kremet " den litt med soyamelk for å få fin oransje farge og mildnet tomatsmaken, perfekt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg tenke meg ble godt! En annen gang må du prøve å kreme den med litt kokosmelk, det er knallgodt også :D

      Slett
  16. Åååå, knallgod! Elsker denne oppskriften og kommer til å prøve ut de andre versjonene også :-)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...