Kjøkkentips: Juicepresse

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt
Putt oppi en gulrot, og det kommer juice ut!
Hvor kult er ikke det?!
For noen uker siden kjøpte jeg meg noe jeg har ønsket meg i flere år, nemlig en juicepresse! Første tanken etter å ha testet den var "Hvorfor i huleste har jeg ikke skaffet meg en sånn før?!" Denne maskinen er jo helt enkelt genial.


Det nyinnkjøpte vidunderet har ført til at jeg de siste ukene har juicet opptil flere ganger daglig. Alle mulige varianter av grønnsaker og frukt har blitt presset og skvist og gitt meg den nydeligste juice.

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt

På bildet øverst er det agurk, eple, rødbete og gulrot som er i aksjon.
Ren juic kommer ut i én beholder og så å si helt tørre grønnsaksfibre i den andre. Enkelt og greit. Det er bare å vaske og kutte ingrediensene og putte dem oppi. Maskinen har en ustoppelig apetitt. Den knasker i vei på alt den får og forvandler selv harde rotfrukter til flytende juice. Skulle tro jeg hadde fått meg kanin og ikke maskin, sånn som den knasker!

Harde deler som gulrotstilker og plommestein må fjernes før juicing, men skrelling er ikke nødvendig (med unntak av sitrusfrukter). Det er praktisk og gir også en ekstra helsegevinst, for det ligger mye næring i og rett under skallet. Siden hele stasen går med i pressa er det en fordel å bruke mest mulig økologiske grønnsaker og frukt. Da slipper du juice med sprøytemidler og andre uhumskheter.
(En nyttig liste over hva slags frukt og grønt du bør handle økologisk finner du her)

Kjøleskapet mitt har om mulig blitt enda grønnere (og fullere) som følge av denne maskinen.
Nå er det stablet så mye grønnsaker og frukt der inne at det til tider ikke er mulig å få dyttet inn en eneste liten smørboks engang. 

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt

Ja, hva er det som ikke finnes i dette kjøleskapet sier jeg bare. (Red.anm: kjøtt?) Her renner det over av rødbeter, paprika, sukkererter, epler, bønnespirer, sitrusfrukter, rosenkål, bringebær, squash, melon, blomkål, spinat, gulrøtter, salat, druer, brokkoli for å nevne noe. Jeg føler meg heldig og i grunn ganske bortskjemt som har mulighet til å fylle kroppen min med disse sunnhetsbombene hver dag (...og takknemlig for at jeg lever i et land hvor de fleste av oss har råd til å kjøpe den maten vi har lyst på).

Drikk grønnsakene dine.
Det finnes mange grunner til å innføre grønnsaksjuice som et supplement i det daglige kostholdet.
Her er noen av dem:

1. Det smaker himmelsk godt.
2. Det er sabla sunt.
3. Det er enkelt.
4. Det er spennende.
5. ...om dagen? No problem!

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt Kjøleskap

5-om-dagen gjort enkelt.
Jeg vet det er mange som synes det er vanskelig å få i seg denne anbefalte daglige dosen av frukt og grønt. (Forøvrig burde anbefalingen fra norske helsemyndigheter vært minst 10 om dagen spør du meg, men det er en annen historie).

Spesielt mange barnefamilier opplever at de yngste ikke vil spise grønnsaker. Frukt går som regel ned, men det er ofte verre med brokkoli og bønnespirer. Selv for voksne kan det være vanskelig å få i seg nok av dette som er så bra for kroppene våre, og da er en juicer en knallbra medhjelper.

Men. Den viktigste grunnen til at JEG drikker grønnsaksjuice er at det smaker fantastisk! Som veggis får jeg lett i meg nok grønt, så det er rett og slett nytelsesmomentet som gjør at jeg har blitt forelska i en juicepresse.

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt

Tips:
- Juice de mykeste og mest vannholdige ingrediensene først, de harde til slutt. Har du feks gulrot, eple og tomat, start med tomat, så eple og til sist gulrot. Da kommer gulrota inn som en superhelt i siste akt og swoosher med seg saften fra de mykere grønnsakene, slik at du får med så mye som mulig av de hellige dråper. Litt vanskelig å forklare, men det er ihvertfall min erfaring at denne metoden funker.

- Vask juicepressen rett etter bruk. Da slipper du at rester blir sittende fast og du må jobbe mye mer for å fjerne dem siden. Ofte holder det å bare skylle delene godt i springen, eller bruk oppvaskkost og såpe om nødvendig.

- Fargesterke ingredienser som gulrot og rødbete kan etterlate litt farge på deler av pressa som virker umulig å få bort. Ingen grunn til bekymring, dette forsvinner ved neste juicing hvor du bruker andre typer frukt og grønnsaker. En agurk- og eplejuice feks. fjerner alt. Ikke nødvendig å skrubbe livet av seg for litt rødfarge altså.

- Grønnsaker er (oppe og vedtatt) hakket sunnere enn frukt. Bruk derfor mest mulig grønnsaker i juicen.

- En juice full av rødbete og brokkoli vil smake temmelig voksent og blir for mange litt vel kraftig. Den kan eventuelt iblandes litt vann, eller tilsett et eple for å få mer sødme og "snillere" fremtoning. Smak og behag, prøv deg frem!

- Ikke putt bananer og avokado i juicepressa (hilsen bruksanvisningen). Fettholdige grønnsaker egner seg best i smoothies.

- Gi ditt nye familiemedlem en fast plass lett tilgjengelig på kjøkkenet. Da kommer du til å bruke den mye oftere enn om den står bortgjemt i et skap.

- Jeg kjøpte min juicepresse (en slowjuicer av merket Wilfa Juicemaster SJ- 150W) i butikk og betalte 1.500 kr for den. I ettertid har jeg sett at den selges for 999,- på nett, så sjekk priser før du kjøper. En leser tipset om at hun hadde fått tak i en nesten ubrukt presse til 500,- så sjekk også bruktmarkedet. Uansett prisen, jeg er ufattelig fornøyd med investeringen og gleder meg til juicen min hver eneste dag!



Linker til oppskrifter
Mine juiceoppskrifter finner du HER.

Oppskrifter med fibermassen som blir til overs:
Kålwrap to go!
Tzatziki




Skål!

Juicepresse Saftsentrifuge Hjemmelaget Juice Ferskpresset Friskpresset Sunt
(Denne artikkelen er ikke sponset, bare så det er sagt)



Har du prøvd nypresset frukt-/grønnsaksjuice?
Hva er din favorittjuice?

* * * Kjøkkentips på VeganMisjonen * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

44 kommentarer :

  1. Hva gjør du med "restene" etter juicen? Kaster man det, eller kan det brukes i matlaging?

    SvarSlett
  2. Prøv finn.no også, om noen er på jakt etter en juicer. Jeg kjøpte min der, nesten ubrukt for 500 kroner. Brukt er jo også miljøvennlig:)

    Gleder meg til juiceoppskrifter! Foreløpig blir det litt sånn tar-det-jeg-har-til-overs-juicer;)

    SvarSlett
  3. Du aner ikke hvor sykt mye jeg har lyst til å prøve det!

    SvarSlett
  4. Susanne: Restene kan brukes i matlaging, i kake, saus osv. Men foreløpig har det gått i dunken for min del.
    Kjenner jeg meg rett, dukker det nok opp noen oppskrifter med dette etterhvert :)

    SvarSlett
  5. Hanne: Åh, det var kjempesmart! Har skrevet tipset ditt inn i artikkelen :))

    SvarSlett
  6. jeg har slitt ut min råsaftsentrefuge og er på utkikk etter en ny. tips mottas med takk!

    mitt hetestet tips er særs aktuelt nå på høsten med alskens virus. denne har reddet meg mange ganger. vet ikke om det er trua eller ingrediensens som har størst effekt:

    2 appelsiner
    2 gulrøtter
    1 pakke grønnkål
    en SVÆR bit fersk ingefær

    dette river godt i halsen og smaker fortreffelig.

    SvarSlett
  7. Superfint indlæg Jane. Tak for det. Det gør mig til at ønske mig en juicer igen. :)
    Hvad for en er det, som du købte. Når du er så tilfreds og prisen ligger rimeligt, er det rart at gå efter så en.
    Hilsen fra Hans (DK)

    SvarSlett
  8. Jeg ønsker meg også en slik en! Ei jeg kjenner sa hun brukte grønnsakrestene som erstatning for kjøttdeig i flere retter. Gleder meg til du har prøvd det ut og gir oss en oppskrift ;)

    SvarSlett
  9. mo: Det høres ut som en røskende bra juice ja :) Må testes!
    Kan varmt anbefale denne juicepressen, merket er Wilfa Juicemaster.

    SvarSlett
  10. Hans DK: :) Vidundermaskinen heter Wilfa Juicemaster.

    SvarSlett
  11. tina på tur: Åh, så lurt! Det må jeg prøve.

    SvarSlett
  12. Jeg vil haaa! Er det en slow-juicer du har?

    SvarSlett
  13. jeg har en juicepresse som jeg brukte mye i fjor,men har ikke rørt den på ett år nå :o

    SvarSlett
  14. Vet du hva? Jeg vil flytte inn i kjøleskapet ditt, nam, for en himmel!

    SvarSlett
  15. hva er forskjellen på en slow-juicer og en vanlig juice? jeg har ingen av delene, men har lyst til å kjøpe meg.

    SvarSlett
  16. Ferskpresset juice er så fantastisk godt! Og etter hvert som man blir vandt med smaken, kan man prøve seg på mer og mer grønnsaker og mindre og mindre frukt, selv om en kombinasjon er kjempegodt. Gleder meg til oppskrifter på hva man kan bruke pulpen til. Det svir litt i samvittigheten når jeg må kaste så mye nyttige fibere.

    SvarSlett
  17. Jeg har laget litt juice. Blir den for lite søt, er det supert med Stevia. Den har vært redningen for meg:-) Pulpen kan vel brukes i kake, pai og lasagna, tror jeg...

    SvarSlett
  18. lovelyliller: Oioi, hent den frem fra glemselen! :D

    Mjuuugly: Velkommen skal du være, men tror det blir vanskelig å få plass inni der ;)

    martemow: En slow-juicer skal visstnok klare å presse enda mer saft ut enn en saftsentrifuge som spinner fortfort. Har aldri testa sistnevnte, men det er ihvertfall det jeg har lest.

    Adele: Kjenner den følelsen ja, litt dårlig samvittighet for å kaste pulpen. Men men.

    Skolelyst: Stevia er et knallbra tips! Har testet det i noen juicer allerede.

    SvarSlett
  19. Juice er en populær drikke her hjemme- en enkel gulrotjuice med sitron, ingefær og eple er knalldigg! :)

    SvarSlett
  20. Denne kjøpte jeg meg i sommer og den er fantastisk :) Gleder meg til herlige juicetips fremover!

    SvarSlett
  21. Velkommen tilbake!! Har savnet bloggen din i sommer. Ble kjempe glad da jeg så at du hadde oppdatert her :D Har brukt flere av oppskriftene dine mens du har vært borte :)

    SvarSlett
  22. Så kjekt at du er attende! No vart eg glad! Eg skjønte godt at du ville ha den ein pause frå blogging og mat i sommar, men når sant skal seiast vart eg litt sår om hjartet ved tanken på å ikkje surfe innom veganmisjonen og verte oppmuntra i tide og utide! Flott å ha deg attende :)

    Over på tema juice: Her i Beijing er det ikkje uvanleg at kjekke kafear sel ferskpressa juice. Gulrot, appelsin og ingefær er min favoritt til no, den må du prøve! Ei juicepresse skal definitivt kjøpast, men eg er usikker på om eg skal gå for noko billeg eller noko bra, er det stor variasjon i kvalitet på desse maskinene? Kva bør ein vere obs på når ein skal velje juicepresse?

    Eg har forresten oppdaga ei anna smart maskin - ei soya/bønnemjølkmaskin! Eg såg ei maskin på Amazon (Soyajoy) som kunne lage både rå og kokt mjølk av nær sagt alt mogeleg, men denne var ein del dyrare. Her kostar tilsvarande maskiner ca 200 kroner og gjer soyabønner om til ferdigkokt og drikkeklar soyamjølk. Med ei slik maskin kan ein svært enkelt lage tofu, for ettersom eg har lese kan ein tilsette kalsiumsulfat, magnesiusulfat, sitronsaft eller eddik for å få den varme soyamjølka til å koagulere. Den koagulerte massen kan ein deretter ha i ei osteform (boks med hol i) kledd med lintøy, legge lok og press på i 20 min og vips så har ein heimelaga tofu! Tenkt så kult! Håpar du får lyst til å teste det ut:)

    SvarSlett
  23. Elin: Mmmm, høres godt ut! Den komboen må jeg teste!

    Monica VH: Ja, ikke sant den er knallbra! Blir flere juicoppskrifter her framover nå :D

    Anonym: Så koselig <3

    SvarSlett
  24. Camilla: Takk <3
    Slike cafeer burde det vært mange av her i Oslo også, vet ikke om noen foreløpig..
    Når det gjelder valg av juicepresse, så har jeg ikke testet andre typer før. Men da jeg kjøpte min, var viktige kriterier
    1: enkel å rengjøre, ikke for mange deler som er knotete å ta fra hverandre, tåle oppvaskmaskin.
    2: klare harde grønnsaker som feks rødbete.
    3: slippe å skrelle/trimme ingrediensene.
    4: få ut maks saft og minimalt pulp.
    5: ta liten plass på kjøkkenet.
    6: ikke bråke for mye.
    - Alle kriteriene er mer enn innfridd :)

    Hadde lest en del om juicepresser og saftsentrifuger på forhånd, og fått inntrykk av at en slow juicer (som jeg har) kommer best ut i test, man får mer saft ut fra den enn fra juicere med sentrifugefunksjon.
    Når det gjelder pris, så vil jeg tro det lønner seg å kjøpe en bra en når man først kjøper.

    Til siste punktet ditt, SÅ SPENNANS!!! Takk for tipset, dette skal jeg definitivt sjekke ut!

    SvarSlett
  25. Hei!

    Etter dette innlegget gikk jeg rett inn på Finn for å finne en jeg kunne kjøpe brukt, og sannelig var det noen som hadde en til salgs! Nå er den i hus, og jeg er strålende fornøyd. Jeg har brukt restene av epler, gulrot og rødbeter i scones og rester av epler og gulrot i kake og det fungerer kjempebra!

    SvarSlett
  26. Åh, så kjekt! :D Skulle ønske jeg hadde vært smart og kjøpt brukt også, men gjort er gjort.
    Gleder meg til å teste rester i kake med mer!

    SvarSlett
  27. Digger kjøleskapet ditt! <3

    SvarSlett
  28. En av mine favoritter:

    En håndfull spinat
    1 hel agurk
    En halv neve koriander
    En stor dusk kruspersille
    3 gulrøtter
    1 paprika
    En skive ingefær
    En skive sitron
    2 røde epler
    En selleristang

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nam! Høres ut som en herlig og GRØNN juice! :) Takk for tipset, skal prøves!

      Slett
  29. Hei! Jeg forsøkte min Wilma med tomater for første gang i dag, men syns det kom lite tomatjuice og det ble mye bløtt avfall...noen tips eller erfaringer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Jeg juicer tomater flere ganger i uka, får masse masse juice og lite og tørt avfall, så å si bare skinnet som kommer ut i. Har du samme juiceren som meg?
      Eneste tipset jeg kan komme på er å la den bruke tid, ikke trøkke tomatene ned med kraft for at det skal gå fort. Det tar sin tid å juice tomater.
      Du har kanskje lest den, men har bilder av tomatjuicing i denne oppskriften hvor du kan se akkurat hvor mye juice vs. pulp som kommer ut av tomatene.




      Slett
  30. Ja, jeg har samme maskin som deg, og jeg var nok for utolmodig :) Har forsøkt litt flere ganger nå, med mye bedre resultat - ingen trøkking ga resultater :p
    Takk!

    SvarSlett
  31. Nå har jeg kjøpt meg en slik som du har (899 kr, woho!). Jeg spiser vegansk, men får i meg ironisk lite grønnsaker og frukt. Det burde nesten ikke være mulig! (Jeg ser ikke på potetmos som en grønnsak..)

    Nå blir det andre boller :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Woohoo! Grattis! Også så bra pris du fikk den for! :D
      Jeg har hatt SÅ mye glede av den maskinen <3 Håper du blir like fornøyd!
      Du får kose deg max med juicingen framover. (La forresten nettopp ut en ny juiceoppskrift her :)

      Slett
  32. http://www.dinside.no/896876/wilfa-juicemaster
    Her lager de sorbet med samme maskinen, det må jeg prøve en gang! Kanskje tantebarna mine får hjemmelaget is av meg en vakker dag :) Har du prøvd å ha frosne bær i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har også sett den videoen, herregud det ser jo genialt ut! Har hatt juicemaskinen i et halvt år nå og ENNÅ ikke prøvd å lage sorbet :O
      Har frosne bær i frysen, på tide å prøve snart!

      Slett
  33. Kjøpt lite brukt, 500,- !finn.no. Ungene som møtte på trappa bedyret at den var sååå fin og "sempegod"! Spurte om de ikke skulle ha den selv da, men nei, for vi skal få en mer barnevennlig og da trenger vi ikke 2.... (Lucky me!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så kjekt! Det var jo en knallpris :D Grattis! Sembebra!

      Slett
  34. Hei Jane.
    Vi har akkurat kjøpt en wilfa sj-150w (tror det er nøyaktig den samme som du har) På nettet stod det at nesten alle delene kan vaskes i oppvaskmaskinen, men i bruksanvisningen står det at ingen av delene kan vaskes i oppvaskemaskinen.... ???
    Vasker du alle delene (med unntakelse av selve motordelen) i maskinen?

    Håper du kan gi et tips.

    Vennlig hilsen
    Eyvind

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja det er den modellen jeg har, og jeg vasker den i maskin.

      I det daglige vasker jeg den imidlertid oftest for hånd, det går raskt og jeg ønsker ofte å juice flere ganger om dagen og har ikke tid til å vente på maskinvask.

      Men jeg kjører også alle deler (unntatt motordelen) i oppvaskmaskinen iblant, og det går helt fint. Eneste delen jeg tar av og vasker for hånd er den gummiringen som sitter på den delen hvor fruktfiberet kommer ut. Da jeg kjøpte den, var instruksjonenefra butikken at alt kunne vaskes i maskin, med at det var lurt å ta av denne gummiringen.

      Har hatt den i tre år nå, og maskinen er like fin etter ukentlig vask i maskin.

      Slett
    2. Hei igjen.

      Tusen takk for hjelpen og for at du tok deg tida til å svare, Jane.

      Vennlig hilsen
      Eyvind

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...