Dobbelbakte søtpoteter

Oppskrift Dobbelbakte Søtpoteter Bakt Potet Søtpotet Vegansk Smøreost Vårløk
Håper dere ikke er lei påskegule oppskrifter ennå, for her kommer en til!
Bloggpåsken har jo nettopp begynt.

For meg dreier påsken 2012 seg om flytting. Nå bor jeg ikke lenger midt i byen, jeg har flyttet på landet! Veldig uvant å plutselig ha så stor plass og utsikt og hage og veranda og luft og naboer som snakker.


Men mat må man jo lage, selv midt i et flyttelass. Sist jeg flyttet var det flyttesuppe som fikk æren av å innvie husets hjerte. Denne gangen ble det nostalgisk appelsinkake, bakt på impuls og som jeg fortsatt har et par stykker igjen av på kjøkkenbenken. Tjohei!

I dag lagde jeg dobbelbakte søtpoteter.
Skikkelig snadder. Iblandet et par smaksingredienser ble de til godbiter av en annen verden. Vi spiste dem som de var, men de er helt sikkert også supre som tilbehør til andre middagsretter.

Om du lurer på hvorfor i all verden det ikke holder med å bake dem én gang, er svaret at de blir mye bedre på denne måten. Helt sant.

Oppskrift Dobbelbakte Søtpoteter Bakt Potet Søtpotet Vegansk Smøreost Vårløk

Tips: Beregn 1 medium søtpotet per person, for å være på den sikre siden.


(2 pers)
2 medium søtpoteter
4 ss vegansk smøreost naturell (jeg brukte Tofutti original)
1 dl vårløk, hakket
litt salt + pepper

1. Vask og skrubb søtpotetene og pakk dem inn i aluminiumsfolie.
2. Bak på full guffe i ovnen til de er myke tvers igjennom, ca 1 time. Sjekk med en spiss kniv om de er ferdige. Ta potetene ut av ovnen og la dem kjøle seg ned såpass at de kan håndteres. Fjern folien og del i to på midten.
3. Rør sammen smøreost, vårløk, salt og pepper i en bolle. Skrap ut søtpotetkjøttet med en skje og bland det inn i smøreostblandingen.
4. Fordel blandingen i potetskallene og stek videre på 225 grader i ca 20 min. De skal bli gylne på toppen.


Nom nom nom!!

Oppskrift Dobbelbakte Søtpoteter Bakt Potet Søtpotet Vegansk Smøreost Vårløk


~~~ ~~~~~Påske på VeganMisjonen~~~~~~~~

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

18 kommentarer :

  1. d så syykt godt ut!! mmm.. shitt au at eg må vente til tirsdag med og få handle :p

    SvarSlett
  2. Nam nam!! Ser kjempegodt ut :)

    SvarSlett
  3. Elsker bakt søtpotet! De der så utrolig god ut :)

    SvarSlett
  4. Bakt potet fikk plutselig en helt ny mening! Dette MÅ jeg prøve i en nær anledning :-)

    SvarSlett
  5. Weee, i <3 søtpotet, det er så godt det.skal absolutt lage de på denne måten en gang. I går lagde jeg søtpotet gnocchi, det var fantastisk. Postet oppskriften på Noahs nettside- anbefales :)

    SvarSlett
  6. Nom Nom! Dette må prøves.

    SvarSlett
  7. Søtpotet har jeg bare prøvd i tre forskjellige retter (smoothie, raw pai fra Elin sin side og suppe), men dette så bare helt fantastisk godt ut! Må kanskje på butikken en tur i dag? :P

    SvarSlett
  8. Virker ikke som du spiser noe særlig vegan-"kjøttpålegg", men jeg spør likevel.. Er det noen du anbefaler?

    SvarSlett
  9. Anonym: Riktig tippet det ;) Jeg har dessverre ingen tips når det gjelder vegansk kjøttpålegg, siden jeg foreløpig ikke har smakt det. Hmmm.

    SvarSlett
  10. Jeg må bare si at dette ble super godt! Nesten som en dessert. Skulle ønske søtpoteten jeg hadde var dobbelt så stor.... Og med plommetomater og litt salat ble den perfekt!

    SvarSlett
  11. Denne var helt fantastisk nam-nam. Jeg serverede den med tabouleh og en rødkålsalat med jordnøddedressing til. Faktisk var det hele så nam-nam at jeg laver en reprise i morgen ;-)

    mange hilsener fra København

    Sofie

    SvarSlett
  12. Mmm :) Dette må jeg bare få laget i neste uke, ser jo sykt digg ut! Poster bilde om det ikke ser så allfor jævlig ut ;)

    SvarSlett
  13. Lover deg der ER sykt digg, hihi. Gleder meg til å se bilde!!

    SvarSlett
  14. Hei,
    dette ser glimrende ut. Kjapt spørsmål, stekte du virkelig disse på full varme på ovnen i en time først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Jeg gjorde visst det ;) De trengte såpass lang tid for å bli myke tvers igjennom. Innpakket i aluminiumsfolie lå de godt beskyttet.
      Nå kan det jo veldig godt hende det er forskjell på ovner, og at ikke alle trenger å bake dem på full guffe i en time, men hos meg ble det akkurat passe.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...