Kjøkkentips: Lag ditt eget spireglass / Spiring trinn for trinn

Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass
Gro dine egne bønnespirer med et hjemmelaget spireglass!
Kjempeenkelt og veldig praktisk. Alt du trenger er et syltetøyglass og noe å lage hull med.

De av dere som har prøvd å spire bønner hjemme vet at bønnene må skylles i rent vann et par ganger om dagen, og deretter må vannet siles av. Dette kan være litt trøblete å få til om man spirer i en bolle e.l. Jeg har tidligere brukt et spiretårn, men var ikke helt fornøyd med den installasjonen. Problemet var at spirehalene satte seg fast i bunnen, noe som resulterte i mye knoting for å få spirene hele ut, og det ble mange ødelagte spirer og gnissing av tenner. Jeg ble så sint på spiretårnet mitt at jeg til slutt kasta hele sulamitten i søpla!


Nå er problemet løst, og oppfinnelsen er ganske enkel: Et glass med små hull i lokket!
Inspirasjon har jeg hentet fra dette spireglasset.

Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass 

Slik lager du et spireglass.

du trenger:
syltetøyglass med lokk
syl eller annet egnet redskap

1. Lag små hull i lokket med en syl, spiker eller korketrekker. Tips: Lag hullene fra innsiden og ut, slik at "taggene" blir på utsiden og ikke skader spirene inni glasset.
2. Finn fram bønner og frø og sett i gang spiringen!


Hvorfor spire selv?
- Det er mye billigere enn å kjøpe.
- Utvalget av spirer i butikkene er dårlig. Oftest er det kun alfalfa- og mungbønnespirer man får kjøpt. Ved å spire selv kan du få mange flere typer spirer.
- Spiring er en enkel og fascinerende prosess!
- Bønnespirer er himla sunt. Tenk, i bønner og frø finnes alt det en plante trenger for å vokse. Disse små kimene til liv er fullpakket av vitaminer, mineraler, proteiner, fiber og essensielle fettsyrer og er noe av det mest næringrike vi kan spise. Dessuten er de svært lave på kalorier.
- Spirer smaker kjempegodt! Knasende sprø, friske, delikate og svært anvendelige.
- Ved å spire selv har du tilgang på ferske spirer året rundt!

Her er mine skjønne spirer i vekst.
Til venstre: mungbønner bløtlagt over natta. Du kan se at det grønne skallet har begynt å sprekke opp.
Til høyre: møllbønner spiret i to dager. Halene har allerede begynt å vokse! :D

Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass

Spiring trinn for trinn:
Stikkord før vi begynner:
- Spiringen foregår i romtemperatur. Aldri sett spirene i direkte sollys eller på et altfor varmt/kaldt sted.
- Skyll spirene minst to ganger daglig, gjerne flere. Mot slutten av spiringen trengs oftere skylling.

1. Ha et par spiseskjeer bønner i spireglasset ditt og fyll på med rent vann. Husk at de utvider seg i størrelse når de spirer, så du trenger ikke mye. Mungbønner for eksempel, utvider seg omlag 16 ganger sin egen størrelse!
2. Sett glasset på et mørkt sted, feks inni et skap, og la bønnene ligge i bløt over natta eller 8-12 timer, avhengig av størrelsen på bønnene. Tips: De skal ikke være harde å bite gjennom.
3. Etter bløtlegging heller du av bløtevannet. Fjern eventuelle ødelagte eller stygge bønner. Fyll på med friskt, kaldt vann, rist lett på glasset og la vannet renne ut gjennom hullene i lokket. Sett glasset tilbake i skapet.
4. Skyllingen gjentas to ganger daglig. Tips: Det kan være lurt å skylle et par ganger og å la spirene ligge i vannet et minutts tid, slik at de blir godt skylt og får rikelig med fuktighet.

Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass


Her skjer det ting!
Til venstre: mungbønner spiret i to dager. Til høyre: møllbønner spiret i tre dager:


Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass

Når er spirene ferdig?
Spiretiden varierer ut fra hva slags frø/bønner du spirer. Det kan ta alt fra 3-8 dager. En regel er at de er ferdige når halen har fått litt lengde på seg. Smak deg fram.
Jeg pleier å sette spireglasset i dagslys (aldri i diekte sol) mot slutten av spiringen. Da kommer det fram et bittelite grønt bladskudd. Noen spirer, feks alfalfaspirer, smaker best når de har fått et blad på seg.

Her er møllbønnespirene ferdige etter fire dagers spiring. Siste dagen i dagslys, så hver spire har fått et lite grønt blad på seg:

 

Når spirene er ferdige, skyll og la dem renne av seg vannet. Oppbevar i kjøleskapet i en tett boks. Da stopper spireprosessen opp. Holdbarhet er ca 1 uke i kjøleskap.


Mungbønnespirer klare for nom nom!  

Oppskrift Bønnespirer Hvordan Spire Bønner Linser Frø Hjemmelaget Spireglass

- Har du prøvd å spire hjemme før?
- Bruker du en spireboks eller liknende?
- Hvilke er dine favorittspirer?



* * * Kjøkkentips på VeganMisjonen * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

57 kommentarer :

  1. Åh NÅ fikk jeg lyst å spire!!!! Spiser man spirene rå? Eller koker man dem? Eller begge deler? Jeg kjenner på meg det er rett før dette skal prøves:-)

    SvarSlett
  2. Åh, takk for påminnelsen! :) Mange år siden sist jeg har spiret noe, men nå skal jeg jammen gjøre det igjen. Jeg husker ikke hva slags bønner jeg brukte den gangen, men det ble veldig godt. Det var bare så plundrete så tålmodigheten min tok slutt. Jeg skal lage meg et spireglass og teste ut. Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Yay for spirer! Jeg er best til å spire frø, men liker å spire linser og adzukibønner også! Prøvde meg på soyabønner og kikerter, men det ble ingen suksess... Kikerter skal visstnok funke, men jeg mistenkte sterkt at mine ble mugne... Mugne kikerter er ikke nomnom!

    SvarSlett
  4. så lurt! jeg har kjøpt et ferdig spireglass på iherb. :)

    SvarSlett
  5. Genialt innlegg. Jeg har nettopp kastet masse halvmugne alfalfaspirer fordi de ble liggende for lenge på benken uten vann :P Spireglasset virker mye lurere, det skal jeg jammen få laget meg :) Takk for supre tips!

    SvarSlett
  6. gladerebarn: Spirene kan spises som de er, rå. Men de kan også gis et lite oppkok eller tilsettes i gryter, supper osv.

    SvarSlett
  7. omdittogdatt: Kikerter har jeg ikke testet å spire før. Må prøves!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er mitt tips å passe på å ikke bløtlegge lengre enn 6 timer ellers kan de gå i oppløsning og blir lite delikate eller uspiselige. Har nylig kastet en ladning... De vellykkede spirene er gode å lage hummus av!

      Slett
  8. For en flott og inspirerende artikkel!

    SvarSlett
  9. Tenkte mye på det før jul, men så før jeg rakk å bestille sluttet de å ta inn den spireboksen jeg hadde tenkt meg :( Men dette er jo et supert tips! Skal teste med mungbønner!! :D

    http://helseogkost.no/nettbutikk/matvarer/spirefroe_og_spireutstyr/spireboks_oe18_cm_dessverre_utgaatt_hos_importoeren

    SvarSlett
  10. Så kjekt at den var utgått, så kan du lage deg et spireglass isteden! :)

    SvarSlett
  11. Hehe egentlig ja, ditt innlegg ble et lite spark i baken. Mye billigere og kjekt med gjenbruk av syltetøyglass. Så nå har jeg satt mungbønner og linser til spiring! Gleder meg til resultatet :D

    SvarSlett
  12. Takk for inspirasjonen!! Dette skal jeg prøve. Har masse fine glass som passer utmerket til dette.

    SvarSlett
  13. Funker det med alle slags linser? Dette må prøves! Takk for en super blogg og et inspirerende innlegg :)

    SvarSlett
  14. Jeg er vokst opp med en eldre søster og mor som spiret masse selv. Vi brukte bare et Norges-glass og la et stykke av en ren nylonstrømpe som vi festet med en strikk. Ganske smart det også. Mener å huske at det ettehvert ble innkjøpt et lokk særskilt til bruk for spiring med en slags netting på toppen.

    SvarSlett
  15. Nina: Både bønner og linser egner seg til spiring. Det er bare å prøve seg fram :)

    SvarSlett
  16. [kjøkkentjeneste]: Nylonstrømpe var smart! Sikkert bra å bruke på de aller minste spirene, som alfalfa. Takk for tipset!

    SvarSlett
  17. Å, dette skal jeg gjøre så fort jeg får tømt et syltetøyglass! Prøvde meg for noen år siden med spiring mellom våte kjøkkenhåndklær, men det var veldig plundrete og tok mye plass. Dette er mye, mye smartere! Takk for tipset :)

    SvarSlett
  18. Jeg har spirt bønner tidligere etter oppskriften i boka Bønner og linser av Camilla Jensen, men din metode virker enda bedre. Dette må jeg prøve en gang!

    SvarSlett
  19. Takk for inspirasjonen. Nå står første ladning til spiring alt... Visste at de gamle syltetøyglassene kunne bli nyttig en dag.

    SvarSlett
  20. Tusen takk for inspirasjonen! Jeg har aldri spiret noe før, men nå har jeg et glass med gule linser stående på kjøleskapet mitt. :) Prøvde et glass med karsefrø også, men det ble bare gele, så nå prøver jeg barnehagemetoden i stedet: marsipanboks med våt bomull. :P

    SvarSlett
  21. Jeg spirer møllbønner nå, mine første spirer, og det funker! Det lukter i alle fall veldig lovende når jeg skyller de. Mmmm. Bare noen dager igjen, så har jeg ferske, nærmest gratis bønnespirer. Gleder meg til spireguiden!

    SvarSlett
  22. Da har jeg prøvd meg på din idé:
    http://avenannenverden.no/?p=4157

    SvarSlett
  23. Mine blir mugne før de har spiret ferdig....jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Enten så blir de for tørre, eller så blir det mugg på de, og jeg har til og med prøvd citric acid fra iherb.....

    Hm, men nå må jeg prøve igjen. Irriterer meg at jeg ikke får det til ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm. Kanskje du vanner for mye?
      Hva slags frø spirer du? Jeg prøvde en gang å spire kikerter, de ble bare mugne for meg. Men andre frø er stort sett veldig enkle å få til synes jeg. Mungbønner er de enkleste å få til. Alfalfa også. Og så har jeg en favoritt som heter møllbønner, eller moth beans som det står på posen. Kjøpt på innvandrerbutikker her i Oslo.

      Masse lykke til, ikke gi opp! ;D

      Slett
  24. Lagde meg spirespireboks av en sånn gjennomsiktig plastikk fryseboks jeg hadde liggende. Hadde i en del black eye beans, og nå etter 3 dager har noen av de begynt å få hale :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende! Isboks var jo lurt, da får de litt større plass å vokse på :D Lykke til med halene!

      Slett
  25. Hei! Mine spirer blir ikke særlig bra. Jeg har prøvd mungbønner; Etter 4-5 dager var det bare nesten helt spirte, og blitt brune mange steder. Kunne fortsatt brukes, men er litt rart. Så prøvde jeg solsikkekjerner. De tok ekstremt lang tid, nå først har de fått små haler på ca 4mm. To av dem spirte bra. Alle de andre ble brune, med litt ruglete hale med brunt på tuppen. Nå prøver jeg møllbønner. De er på sin tredje dag, og har såvidt begynt å få hale. Jeg måtte sortere og kaste 2/3 (!!) igår, fordi det hadde kommet litt mugg i bunn, og en av bønnene var muggen. Tror det går bra nå. Men jeg skjønner ikke feilen; skylder godt 2-3 ganger dagen, er nøye med å få ut alt vann, og har de i spireglass i en mørk stuetemperert skuff. :/

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant! Mungbønner og møllbønner er jo de enkleste bønnene å spire, så dette burde gå!

      Jeg tenker det kan være flere grunner.

      - Spirene står for varmt?
      Løsning: Sett dem på et litt kjøligere sted. Jeg har mine på kjøkkenet.

      - De får for lite luft og plass?
      Løsning: bruk et større glass/boks eller færre frø i glasset. Sett dem på et luftigere sted, i et større skap kanskje?

      - De blir stående med for mye fukt?
      Løsning: ikke skyll så ofte (morgen og kveld burge holde) og sørg for at vannet får rent ordentlig av. (men det sier du jo at du gjør, hmmmm)

      - Du har fått en dårlig batch med frø?
      Det hender noen frø er mer spirevillige enn andre, men det høres merkelig ut at det skal skje med alt du prøver. Jeg har kun opplevd det en gang.



      Håper dette kan hjelpe. LYKKE TIL!

      -------

      Solsikkekjerner har jeg ikke prøvd å spire selv, men Siljes reise har skrevet om det her: http://siljesreise.com/solsikkespirer/

      Slett
    2. Takk for svar :) Skal prøve å holde litt igjen med skyllingen, og kun skylle morgen og kveld. Skal også være flink til å ta mindre mengde bønner i glasset neste gang! Lufttilgang kan også være et problem. Står i en relativt kjølig kjøkkenskuff, skal prøve et annet sted ;) Så får vi se! Alltid her jeg kommer når jeg lurer på noe ang. oppskrifter eller spiring, kjekt at du er her!
      Kristina.

      Slett
    3. Koselig :D 24 timers online veggis på plass ;P Hihi.

      Slett
  26. Hei! Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på dette her og la mungbønner i bløt for ca 11 timer siden. Det jeg ikke skjønner er at omtrent en fjerdedel av bønnene er fint bløta opp(type ikke harde å bite gjennom), mens restener like harde som da jeg la dem i vann. Jeg la dem i en skål for å bløte opp i og med at det samme skjedde en annen gang jeg skulle bløte mungbønnene mine for å lage mungbønnerøre, så jeg tenkte at de ikke skulle bli liggende oppå hverandre denne gangen her i tilfelle det ikke kom vann til de nederste, men det hjalp ikke. Har du noen tips?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bønnene dine er er sannsynligvis gamle og trenger å ligge lenger i vann. Bare å la dem ligge en dag til i vann, så blir de nok typ ikke hard å bite gjennom :)

      Slett
  27. Genialt med hjemmelavede bønnespirer!
    Genialt med bønnespirer-burgere!
    Genialt sjovt at lave dem selv!
    Genialt godt at spise dem!

    SvarSlett
  28. Hvor kan jeg få tak i mungbønner til spiring?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Mungbønner kjøper jeg oftest i store poser på innvandrerbutikker. Asiatiske, tyrkiske, indiske, alle pleier å ha mungbønner .) Elelrs finner du det også på helsekostbutikker.
      Mange sverger til økologiske bønner/frø når de skal spire, og det finner du nok kun på helsekost.

      Lykke til med spiringen!

      Slett
  29. Takk for innlegget. Har akkurat laget mitt første spireglass med mungbønner.

    SvarSlett
  30. Hvor i Oslo får man kjøpt Alfalfa frø?
    Over alt hvor jeg spør så har de aldri hørt om det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må sjekke i helsekostbutikker, der har de alfalfafrø.

      Slett
  31. Mungbønner gir digge spirer, mens fenugreek / bukkehornskløver gir sure, bitre spirer som kun mater våtorganisk avfall. Knall blogg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Der er jeg ikke helt enig med deg faktisk. Jeg synes bukkehornkløverfrø gir kjempegode spirer, det eneste negative er at om man spiser mye av det, får man en kroppslukt som ikke er god :P Så jeg har sluttet å spise de.

      Slett
  32. hei, er det noen som vet om det dyrkes mungbønner i Eorupa? så de kan kaldes passe kortreiste ;)

    SvarSlett
  33. Hei:)
    Har akkurat spiret mungbønner og det funket kjempebra!
    Aldri gjort dette før og syns det var kjempegøy.
    Vet du om noen andre bønner som er lette å spire og hva man kan bruke dem til etterpå?

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, så gøy å høre :) Spiring er en så fin verden av liv! Andre bønner som er enkle å spire jeg kommer på i farta er alfalfa, kubønner, møllbønner og bukkhornkløver.

      Slett
  34. Fantastisk Jane, jeg er ute på bygda utenfor Bergen og ukokte bønner/linser er stort sett hva butikken her har og by på av øko mat... Inspirert av deg går jeg nå i gang med å tømme et par glass med peanøttsmør og hente fram sylen :D la det gode spire og gro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hey hey, så gøy! Det er herlig å spire sine egne spirer <3 Lykke til!

      Slett
  35. Hei :)
    Har du noken gang fått tl å spire gresskarkjener?
    Mine blir muggen og dårlige hver gang jeg prøve :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva slags type gresskarkjerner har du prøvd å spire? Sånne grønne man kjøper på pose, eller frø med hvitt "skall" rundt, som de er rett ut fra gresskaret?
      Jeg har ikke prøvd det selv, men vil tro det funker med sånne som er inni skallet sitt, om du skjønner hva jeg mener. De grønne er jo uten skall, eller frøhus kanskje man kan kalle det.

      Slett
  36. Går det ann å hente ut frø fra spirene til for eksempel mungbønnene? Altså er det noen måter å kunne reprodusere det en allerede har, eller er dette en lost case, og må kjøpe inn frø for hver gang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det spørsmålet skjønte jeg ikke. Mener du om du kan så en mungbønneplante og få mungbønner på den som du kan høste?

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...