Enkel bønnepostei av smørbønner

Oppskrift Hjemmelaget Bønnepostei Smørbønner Pålegg Bønner
Du kan ikke kalle deg veggis før du har prøvd hjemmelaget bønnepostei på brødskiva!
I denne oppskriften har jeg brukt en av mine favoritter i bønneboka, nemlig store hvite bønner, som gjerne kalles butterbeans, eller smørbønner på norsk. De har en delikat, kremmyk konsistens og bare roper om å bli lagd pålegg av!



1 boks smørbønner
3 ss olivenolje
1 krm salt
1 neve kruspersille, finhakket
1 lite fedd hvitløk, finhakket
litt grønn pepper

Mos bønnene lett med en gaffel i en bolle. Tilsett resten av ingrediensene og mos det godt sammen.
Det trenger ikke være fullstendig most, det gjør seg godt med litt biter.


* Prøv også å lage postei av andre typer bønner og med andre urter/kryddere. Her er det rom for improvisasjon.

* Prøv også småhot bønnemos, laget av sorte bønner.

* For flere veganske påleggsforslag, se her.

Oppskrift Hjemmelaget Bønnepostei Smørbønner Pålegg Bønner

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

24 kommentarer :

  1. Hm, har ikke prøvd. Men eksprimenterer med nøttepålegg om dagen, så dette blir kanskje det neste. Ser godt ut da!

    SvarSlett
  2. Helt nydelig mat, men hva med B12 tilskudd? Det er svært viktig for veganer, noe man trenger å vite om.

    SvarSlett
  3. hadde ikke flere røde linser gitt. men fant bare røde linser poå butikken som sier 25 min koketid?! skal jeg koke i 25 min for å lage røde linselus da? eller bare 10? det ser så godt ut men vil jo få det riktig til.. veldig fin blogg:) synes det er så få gode vegatar blogger ja er vegetarianer ikke like flink som deg veganer :)
    Vicky

    SvarSlett
  4. Linnea: Bra poeng der, B12 er viktig. Faktisk det eneste tilskudde veganere trenger å ta, da det ikke finnes naturlig i plantekost.

    v: Linsene til linselus skal være såvidt gjennomkokte. Det kan være ulik koketid på linser, så følg anvisningen på pakka. Lykke til! :)

    SvarSlett
  5. mmm.. dette skal prøves!
    jeg følger dere nå på bloglovin, hurra!

    SvarSlett
  6. Og det er sånt som folk ikke tenker på. B12 mangel på sikt er ikke heldig. Man bør utrede om man skal ta tabletter eller få injeksjoner. Det siste er mer effektivt. Absorbsjon i tarm er ikke kjempe god, så snakke med legen og få "fin-tweaket" dosen.

    SvarSlett
  7. Så langt har hver eneste veganer jeg har snakket med (både på "ordentlig" og på nettet) vært veldig reflekterte når det gjelder kosttilskudd og ernæring. Jeg tror du bommer bittelitt når du sier at B12 er sånt som folk ikke tenker på.

    SvarSlett
  8. Jeg prøvde smørbønneposteien, men jeg falt ikke helt. Jeg hadde oppi sitron, for den trengte litt syre. Smakte helt ok, men var litt spiss pga. hvitløken tror jeg. (Jeg er veldig glad i hvitløk altså.) Men jeg tenkte å gi et tips jeg tror vil fungere veldig bra, eller kanskje en ide til noe annet. Bak hvitløk i ovnen! Da får hvitløken en kjempefin mild og rund smak :)

    Bortsett fra det så elsker jeg bloggen din, skal definitivt kjøpe boken!

    Hilsen Linn

    SvarSlett
  9. Å bake hvitløken er sikkert ikke dumt:)
    Du får følge med på bloggen framover, det kommer oppskrift på en knallgod ny bønnepostei/-mos ganske snart!

    SvarSlett
  10. En boks smørbønner skriver du... hva om man har en gedigen pose med tørre bønner som man må posjonere selv, - hvor mye bønner skal man bruke da da? Har du peil? Jeg har gått berserk på den lokale innvandrerbutikken i dag, så er veldig klar for mitt nye og sunnere liv!=D

    SvarSlett
  11. En boks bønner tilsvarer omtrent 1,5 dl tørre, eller 3,5 dl ferdig kokte bønner.
    Lykke til! :D

    SvarSlett
  12. Et spørsmål til. Nå har bønnene mine ligget i vann sideni går kveld, skal de kokes før jeg lager pålegg av de...? Eller hvordan går jeg frem...?

    SvarSlett
  13. Om det er smørbønner du skal koke, kan gjerne la bønnene ligge i bløt en dag til. De er jo så store, og har bare godt av lenger bløtetid, så korter du nes på koketida. Bare husk å skylle de og bytte bløtevannet en gang om dagen.

    Når de er ferdig bløtet, må de kokes ja, før de kan bli pålegg. Smørbønner trenger laaaang koketid pga størrelsen (et lite minus ved akkurat disse bønnene). Men det er bare å slå på knapp: tålmodighet ;)

    Lykke til!

    SvarSlett
  14. Strålende! Da gjør jeg det! Takk takk=D

    SvarSlett
  15. Dette var sååå verdt å vente på!!!! Knallgodt!!!! Tusen takk for oppskriften!!!!!!!

    SvarSlett
  16. Hei hvor lang holdbarhet har vegan pålegg?

    SvarSlett
  17. Tja, jeg vil tro denne holder seg finfint i ca 5 dager, kanskje en uke.

    SvarSlett
  18. Dette pålegget er min nye favoritt- kjempegodt! Bare lurte på hvordan det fungerer å fryse det? Takk for mange bra oppskrifter som har gjort det lett å være vegetarianer! :)

    SvarSlett
  19. Så flott! Jeg har ikke testet å fryse det, så har ikke noe godt svar på det dessverre. Du kan jo prøve og se hvordan det går :)

    SvarSlett
  20. Min mamma pleide å lage noe liknende når vi var små, men med en liten vri ;-) Hun stekte 1 gul løk i litt olje til den ble gylden. da tilsatt hun 3 store spiseskjeer tomatpure og stekte i et par minutter til. Alt dette la hun på toppen av posteien slik at man tok litt av den når man forsynte seg. Jeg lagde den, men jeg blandet inn løk og tomatpureblandingen. Det ble kjempegodt! Jeg lagde 1,5 liter så jeg fryste ned 2 halvlitere og det gikk kjempefint! Enkel og god pållegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, det hørtes godt ut! Det må jeg prøve neste gang :D

      Slett
  21. Dette er noe av det beste jeg har smakt i hele mitt liv. TAKK for påleggene dine, de har reddet spisevanene mine. Oppskriftene dine er god inspirasjon i kamp med en spiseforstyrrelse jeg har hatt lenge, som ikke begynte å roe seg før jeg bestemte meg for å spise mye, mye mer vegansk mat. Takk igjen. Takk, takk, takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. <3 Takk for utrolig fin kommentar, kjære Kjersti <3
      Jeg er så glad for å høre du er bedre og at oppskriftene her på veganmisjonen kan hjelpe, det er jo bare fantastisk flott!
      Masse lykke til videre i kampen mot spisemonsteret. Det skal ikke ta deg! TA DET!

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...