Frokostvafler

Oppskrift Sunne Vafler Frokostvafler Linser Uten Melk Linfrø
Mmmmm, nystekte vafler til frokost :D
Ikke bare er de nystekte og fristende, de er attpåtil mettende og sunne. For en bonus!

Med linser, gulrot og linfrø i røra blir dette litt annerledes vafler enn vanlig. Og som alt annet her på VeganMisjonen er de såklart totalt dyrefri: dette er vafler helt uten egg og melk. Praktiske å lage om du har en rest kokte linser liggende. (Ellers går det superkjapt å koke).


Fyll vaflene med hva du vil av gode saker. Jeg har lagt min elsk på mandelsmør og raspet gulrot. Skikkelig nom nom!


(ca 6 store vafler)
2 dl røde linser (målt i tørr tilstand) (= ca 3 dl ferdig kokte)
ca 5 dl mandelmelk (eller annen vegetabilsk melk , feks soyamelk)
2 gulrøtter, raspet (= ca 2 dl)
2 ss linfrø
ca 4 dl fint mel
en dæsj olje
1 liten ts spisskummen
pittelitt salt
en dæsj agavesirup eller annen søtning


1. Kok linsene i rikelig med vann i 10 min. Sil av vannet. Ev. kan du bruke en linserest fra dagen før.
2. Mens linsene koker kan du begynne med å raspe gulrot i en stor bolle. Bland inn resten av ingrediensene til røra og stek i vei :)
(Om du synes røra blir for tynn eller tykk, spe med litt mer mel/væske).


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

30 kommentarer :

  1. jeg er dårlig på å kommentere, men setter veldig pris på bloggen din! de vaflene så kjempegode ut, og jeg er ikke en gang så glad i vafler..

    SvarSlett
  2. :D Takk for det.
    Jeg har heller aldri vært spesielt vaffelfan. Men etter at jeg kjøpte meg nytt vaffeljern for et par uker siden og begynte å eksperimentere litt har jeg forstått at vafler faktisk kan være ganske spennende! Disse her fikk æren av å innvie det nye jernet:)
    Kjenner at vaffeldilla er på vei!!

    SvarSlett
  3. Mmmmm, så veldig godt ut. Og skal helt klart prøves....

    SvarSlett
  4. Prøvde disse, kjempegodt. Omnonnom! Lagde også noen som pannekaker/lapper. Det funket også bra.

    SvarSlett
  5. Jeg prøvde å lage disse, men hadde litt problemer når de skulle stekes.. de hang dårlig sammen, og hang litt fast i vaffeljernet.. delte seg på midten når jeg prøvde å åpne. Jeg lurer på om det er noe jeg har gjort feil.

    Gjør du noe spesielt med linfrøene før du putter de oppi? (Har de ligget i vann, eller har du most de?) Jeg helte bare oppi hele linfrø..

    Halvveis i stekingen puttet jeg oppi litt no-egg, da gikk det bedre å steke de.

    Jeg synes også at røren ble veldig lite flytende, mye fastere enn en tradisjonell vaffelrøre. Jeg hadde mindre mel oppi enn det står i oppskriften, fordi den var allerede blitt veldig lite flytende.
    Jeg brukte soyamelk, og en blanding av litt mandelmel, litt malt havregryn-mel, og mest grovbakst.

    Men de smakte veldig godt, når jeg endelig hatt fått slåss meg gjennom stekingen!

    SvarSlett
  6. Hmm. Bra de smakte godt til slutt da iallefall :)

    Kanskje vaffeljernet trengte å bli smurt, siden vaflene hang fast? Jeg bruker et vaffeljern med såkalt "slipp-lett-belegg" som jeg ikke trenger å pensle med smør/olje før steking. Mens det vaffeljernet jeg hadde før trengte smøring mellom hver vaffel.

    Jeg bruker hele linfrø i røra.

    Det at røra ble lite flytende kan kanskje ha noe med at du brukte havregrynmel? Har ikke prøvd å lage vafler med havregrynmel selv, men vet at når man bruker havregryn i bakst o.l. trengs ofte mer væske fordi havren sveller og trekker til seg mer vann.
    Uansett trenger jo ofte rører og deiger litt individuell tilpasning etter hva slags mel man velger å bruke.
    Jeg bruker fint speltmel når jeg lager vafler etter denne oppskriften.

    Bedre lykke neste gang! :D

    SvarSlett
  7. Holder på å steke vafler nå, de lukter KJEMPEgodt!! Men røra mi ble også litt lite flytende, men jeg bare puttet i litt vann, jeg :)

    SvarSlett
  8. Nam, disse skal jeg lage i løpet av uken :)

    SvarSlett
  9. Hei! Jeg er veldig fan av bloggen din og er veldig fascinert over alle matrettene du klarer å lage. Jeg har et spørsmål angående disse vaflene. Kan man bruke grøne linser i stedet for røde linser? :)

    SvarSlett
  10. Hei.
    Takk for det :)
    Grønne linser vil funke helt fint her, bare sørg for at de er gjennomkokte før du har dem i røra:)

    SvarSlett
  11. Jeg har nettopp laget hjem-fra-stallen-tomt-kjøleskap-vaffler. Det var litt rart at de ikke smakte vaffler - den øye-smak funksjonen ble en smule forvirret gitt. Ut over det; kjempegode - og veldig lett og lage :)

    SvarSlett
  12. Hehe, forvirrende vafler ;) Bra de falt i smak! :D

    SvarSlett
  13. Tror du man kan fryse vaffelrøre?

    SvarSlett
  14. Jeg lagde nettopp disse vaflene for første gang og de ble knallgode, takk for super oppskrift! Jeg måtte gjøre noen justeringer da jeg manglet litt ingredienser, som mel blandet jeg semper fin mix, jyttemel og bokhvetemel, istedet for mandelmelk ble det rismelk og en liten rest med light kokosmelk, og jeg var tom for sirup så da ble det en liten ts mesquitepulver og yaconpulver som søtning. Men det funket bra, vaflene ble skikkelig saftige, søte og gode :D

    SvarSlett
  15. De blei rågode.
    Prøvde med mandelsmør og gulrot, de høstet skryt fra både veganskeptiske foreldre og venner.
    Det var bra med raspa eple og avocado også.

    Takk for masse bra oppskrifter!

    SvarSlett
  16. Disse her er kjempe gode. Vi lager de titt og ofte til å ha vedsiden av middag med pizzakrydder og slikt istedenfor gulrot :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det hørtes godt ut! Vafler til middagen var nytt for meg, men hvorfor ikke?! :D

      Slett
  17. Ja, er veldig godt :) Bytte ut gulrot med paprika inni og bruker pizzakrydder og "ost" er mitt beste tips :)

    SvarSlett
  18. Bare hyggelig! Takk for flotte oppskrifter :)

    SvarSlett
  19. Høres godt ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Litt annerledes vafler, men kjempegode! Min favoritt-vaffeloppskrift, og alle jeg har servert dem til blir lettere sjokkert når de hører det er linser i røra ;)

      Slett
  20. Dette er de beste vaflene jeg noen gang har spist! Supre til frokost, lunsj, middag eller kosekvelds:) Eller som et enkelt kaldt mellommål å ha i bag`n etter trening!

    Jeg krydret med koriander, paprikapulver og urtesalt:) Nam nam!

    Resten av røren står i kjøleskapet, og i morra blir det nok fyll av sprøstekt sopp og crunchy squash:) Eller kanskje en søt variant, med søtpotet eller syltetøy ;) ...vaflene er uansett knallgode!

    Tusen takk for super oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, så fantastisk! :D
      Er fryktelig glad i disse vaflene selv. Herlig med linser og det hele <3

      Slett
  21. Mandelsmør og gulrot er en kombinasjon jeg ikke har prøvd før, men som hørtes fryktelig godt ut :D

    SvarSlett
  22. Kan man steke de i en panne som pannekaker hvis man ikke har vaffeljern? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt spørsmål! Har aldri testet det, men vil tippe det går fint. Er jo alltid enklere å steke vellykkede pannekaker enn vafler.

      Slett
  23. Hei, takk for oppskrift. Jeg lurer på, putter du linsene hele i røra? Og koker du de være i 10min, linser tar jo somregel 20? Tusen takk

    SvarSlett
  24. Kjempegode, hadde litt bakepulver i. Er det en grunn til at du ikke bruker det?

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...